بامبو در در اغلب منازل برای مصارف زینتی بوده و یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی محسوب می شود .

گیاه بامبو (Dracaena Sanderiana)

       بامبو در در اغلب منازل برای مصارف زینتی بوده و یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی محسوب می شود و هر جا که به اندازه یک گلدان کوچک فضا وجود داشته باشد می توان سه شاخه بامبو قرار داد. این گیاه هم در آب و هم در خاک رشد میکند، نگهداری آن آسان است و بیش از ششصد نوع آن شناخته شده و می‌گویند بامبو شانس می‌آورد که به دليل رشد سريع، استقامت و پايداري در برابر شرايط محيطي، سمبل خوش يمني است،اماباید تعداد آن فرد باشد. در زبان فارسی بامبو به‌ نی‌ خیزران شهرت دارد و این گیاه از چهار قسمت سطح‌ داخلی (دارای پوشش‌ نرم)، دیافراگم‌ (متصل‌کننده بخش‌های ‌ساقه‌ به‌ یکدیگر کاملا فشرده‌ بوده‌ و آب در آن نفوذ نمی‌کند) میانه‌ و پوشش‌ رویه‌ که‌ بسیار سخت ودیرشکن است‌ تشکیل شده . البته بامبوهایی که در گل‌فروشی‌ وجود دارند نوع خاصی از بامبو می باشد که معمولا پر پیچ و تاب است و به «لاکی بامبو» شهرت دارد و با نام علمی "دراسینا" در جهان شناخته می شود .  

روش نگهداری :

بامبو مناسب نگهداري در جاهايي است که فاقد نور طبيعي و يا نور ضعيف مي باشد و به این دلیل مقاومت گیاه زیاد است .میزان رطوبت‌، نوع خاک و حرارت‌ ‌موجود، تعیین‌کننده کیفیت و مرغوبیت بامبو است و هر چه‌ میزان‌ رطوبت‌ و حرارت‌ بیشترباشد، کیفیت گیاه بهتر خواهد شد.

خاک گیاه:

 گیاه بامبو فقط  در خاک های مخصوص می تواند رشد کند، از خصوصیات این نوع خاک ها ، قابلیت نگهداری آب به مدت طولانی را می توان نام برد . رشد بامبو در این خاک ها افزایش می یابد همچنین از خاک ژله ای به منظور نگهداری گیاه بامبو نیز  استفاده می شود . ابتدا باید بامبو را در آب قرار داد تا ریشه كند . پس از آنکه بامبو به ریشه نشست می توان آن را داخل خاک ژله ای قرار داد . در زمان هایی که قصد تعویض یا شارژ خاک ژله ای را داشتید ، بامبو را داخل آب نگهداری كنید . لازم به ذكر است در این روش نگهداری ، املاح مورد نیاز بامبو از طریق خاک ژله ای تامین می شود .

آبیاری :

بامبو ، گیاهی است که هم از طریق ریشه و هم از طریق برگ تغذیه می كند، البته اگر قصد رسیدگی بیشتر و بهتر از این گیاه را دارید می توانید در زمان های مختلف ، برگ های گیاه را با آب پاش مرطوب كنید .  با پاشیدن آب روی آن در واقع  شما به دو روش ،  مواد غذایی را به گیاه تزریق كرده اید ؛ البته اگر می خواهید گیاه شما رشد بهتری داشته باشد ، می توانید از قطره های تقویتی یا اسپری تغذیه استفاده كنید .http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_6996.jpeg

 

روش تکثیر :

برگ‌ها و جوانه‌هاي بامبو تا زماني رشد مي‌كنند كه ارتفاع، وزن و ضخامت ساقه بامبو به حد نرمال باشد، به همين دليل است كه گياه بامبو وقتي بيش از حد بلند و سنگين شود نياز به هرس شدن دارد و مي توانيد قلمه بامبو را هم در خاك و هم در آب قرار دهيد. جهت تکثیر، قلمه را از 2 تا 5 سانتي متر از زير گره ساقه جدا كنيد.  گره اولين جايي است که جوانه بامبو از آنجا بوجود آمده است . اين منطقه وقتي از ساقه جدا شود به زودي ريشه مي دهد و گیاه جديدي بوجود مي آيد. به همين دليل مهم است که آن را طوري کوتاه کنيد تا جوانه گره کاملا دست نخورده باقي بماند و مي توانيد برشی به صورت صاف و بدون زاويه انجام دهيد و با باقي گذاشتن يك يا دو پيچ برساقه بامبو مي توانيد گياه را به رشد سريع تر تشويق كنيد. مرتب كردن گياه هم چنين سبب مي شود كه جوانه ها و پيچ ها بسيار منسجم تر و پرتر رشد كند. اگر نمي خواهيد كه گياه بامبو به رشد خود ادامه دهد و رشدش متوقف شود بايد در محل برش مقداري پارافين ریخته و آنرا مسدود كنيد.

آفتهای گیاه :

- در صورتی که ساقه گیاه سفید شود. گیاه آفت دارد.برای این کار ساقه را با آب ولرم مایل به سرد و کمی صابون شستشو داده و اجازه دهید صابون چند ساعتی روز ساقه بماند سپس محل آفت را شستو داده و در آب تمیز قرار دهید .

- درصورتی که در معرض نور مسقیم آفتاب و آب لوله کشی که حاوی مقدار بیش از حد کلر باشد، گیاه زرد می شود .

- در صورتی که گیاه با مواد شیمیایی  مثلا مواد شوینده تماس پیدا کند کم کم زرد می شود و از بین می رود .

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا